Pozycjonowanie a linki sponsorowane
Wyróżnia się dwie podstawowe formy reklamy w wyszukiwarkach - pozycjonowanie oraz linki sponsorowane. Pozycjonowanie to szereg działań zmierzających do zajęcia przez optymalizowany serwis pierwszego miejsca na liście naturalnych wyników wyszukiwania (lewa strona ekranu).
Z kolei linki sponsorowane ukazują się po prawej stronie ekranu oraz (niekiedy) nad naturalnymi wynikami wyszukiwania. Reklama wyświetlana jest konkretnej grupie docelowej po wpisaniu przez nich określonych słów lub fraz w pole wyszukiwania. Wykorzystując wyszukiwarki zwiększamy szanse na odnalezienie strony przez potencjalnych klientów. Którą z usług wybrać? Pozycjonowanie czy linki sponsorowane? A może SEO i PPC. Wybór nie należy do łatwych. Analiza celi biznesowych firmy powinna nam pomóc w podjęciu decyzji.
Jeśli zależy nam na szybkich efektach, zwiększeniu sprzedaży i realizacji kampanii od zaraz to wówczas najlepszym rozwiązaniem będzie inwestycja w kampanie linków sponsorowanych. Warto jednak pamiętań, że wykupienie reklamy w Google AdWords jest jednorazową akcją promocyjną trwającą do momentu wyczerpania przeznaczonego budżetu. Możemy oczywiście wznowić lub powtórzyć za jakiś czas kampanię linków sponsorowanych. Decyzja ta należy do reklamodawcy, ponieważ to on ustala wysokość budżetu przeznaczonego na reklamę PPC. Reklama emitowana jest tylko użytkownikom zainteresowanym daną tematyką, gdyż wyświetla się po wpisaniu konkretnych słów i fraz przez klienta. Precyzyjne określenie targetu czynią reklamę niezwykle skuteczną. Reklamodawca płaci za każde kliknięcie internauty w swoją reklamę. W momencie wyczerpania budżetu przekaz reklamowy przestaje być wyświetlany internautom.
Z koeli pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych to złożony proces na którego efekty trzeba poczekać. Interesujący jest jednak fakt, iż to właśnie serwisy internetowe znajdujące się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych odnotowują najwyższy wskaźnik odwiedzin. Ponadto pozycjonowanie stron internetowych jest nieinwazyjną, najtańszą i skuteczną formą reklamy w internecie. Większość użytkowników szukając wiadomość w sieci poprzestaje na stronach znalezionych w pierwszych wynikach wyszukiwania.
Czasami istnieje potrzeba dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie. Z kolei wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania odzwierciedla siłę marki. Wielu reklamodawców zastanawia się, którą z dostępnych form reklamy w wyszukiwarce wybrać. Niewiele firm świadomych jest tego, że inwestycja w PPC i SEO znacząco zwiększy efekt kampanii.Reklamodawcy traktują linki sponsorowane i pozycjonowanie jako podobne do siebie usługi. Warto przyjrzeć się specyfice obu gałęzi SEM i temu, jak wzajemnie mogą się uzupełniać. Poniżej przedstawiam zestawienie dwóch najpopularniejszych form promocji w internecie. Inwestycja w PPC i SEO może okazać się przydatna choćby dlatego, że część internautów nie wybiera linków sponsorowanych, a opiera się głównie na wynikach organicznych. Firmy nie powinny rezygnować z dotarcia do tej grupy konsumentów.
Pozycjonowanie SEO |
Linki sponsorowane (PPC) |
Czas oczekiwania: |
Czas oczekiwania: Reklama pojawia się natychmiast po uruchomieniu kampanii. |
Słowa kluczowe: Zazwyczaj wybierane jednorazowo, bez możliwości zrezygnowania z danej frazy w czasie trwania umowy z agencją. |
Słowa kluczowe: |
Koszty: |
Koszty: |
Analiza i Monitoring: |
Analiza i Monitoring: |
Podsumowanie: Reklama długofalowa, frazy często wpisywane. |
Podsumowanie: |